• 01-1.gif
  • 01-1.jpg
  • 01-2.jpg
  • 01-3.jpg
  • 01-4.jpg
  • 01-5.jpg
  • 01-6.jpg
  • 01-7.jpg
  • 01-8.jpg
  • 01-9.jpg
  • 01-10.jpg
  • 01-11.jpg
  • 01-12.jpg
  • 01-13.jpg
  • 6c500738-1d97-4a22-83a4-e04791779239.jpg
  • 76acbc71-b2d4-4b27-b205-1b5e8a4c34f4.jpg
  • 200x300.jpg
  • 67631529-238d-4696-a33f-f18073f908c7.jpg
  • AEYQ3461.JPG
  • b9a82320-a85a-4752-9247-dae0111174cb.jpg

صفحة المتحدث الرسمي بإسم الكنيسة القبطية الارثوذكسية

⭐🌹الذي سمعناه ،الذي رايناه بعيوننا،الذى شاهدناه،ولمسته ايدينا (1يو1:1)

🌹كنت بسأل نفسي : يعنى ايه اقدم المسيح...؟
ازاى اقدم المسيح اللى بؤمن بيه للعالم....؟
🌹معلمنا يوحنا النهاردة بيقدم لى الحل...
🌹مش هاتعرف تقدم المسيح الا لوكنت سمعت عنه ... وشفته ... ولمسته بايديك ...
🌹لو سمعته بس وشفته بس ... هاتقدم صورته بس ...

لكن عايزك تقدم ذاته للعالم ...
🌹معلمنا يوحنا يقولى: لازم تتلامس معاه .... ايديك فى ايديه ... حاسس بيه ... وحاسس بيك ...
🌹معلمنا يوحنا النهاردة بيقولى: اذا كنت فعلا عايز تقدم رب المجد يسوع للعالم لازم تكون بينك وبينه عشرة حقيقية ... عشرة تلامس ...

🌹المثل العامى اللى بيقول تعرف فلان...اه. عاشرته..لا.
تبقى ماتعرفوش..جاى من هنا...
🌹مش هاعرف اقدم صورة حقيقية لالهى الا لوعرفته..ومش هااعرفه الا بالعشرة معاه والاحتكاك بيه...
⭐⭐⭐⭐⭐